stichting-angelus-custos

Uitgangspunten

Naar artikel 2 van de oprichtingsakte van de Stichting luiden haar doelstellingen:

a) Het bieden van (financiële) ondersteuning aan hulpbehoevenden, zowel rechtsreeks en middels andere algemeen nut beogende instellingen;

b) het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.

De Stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door het verwerven van financiële middelen.

De Stichting beoogt geen winst te maken en een eventueel liquidatiesaldo komt ter beschikking aan een andere algemeen nut beogende instelling (artikel 12).

Beleid

De Stichting committeert zich om zich op actieve en passionele wijze haar doelstellingen te realiseren:

Doelgroep

Hulpbehoevende Nederlanders, voornamelijk mensen die het (financieel) lastig hebben dan wel door onheil zijn getroffen, en algemeen nut beogende instellingen.

Bestuur

Het bestuur van de Stichting bestaat uit een voorzitter, penningmeester en secretaris die allen zijn genoemd in de oprichtingsakte van de Stichting.

Financiën

Toegezegde schenkingen en andere incidentele schenkingen en/of legaten van derden. Tijdens de eerste vergadering van het kalenderjaar bepaalt het bestuur het voor dat jaar in beginsel beschikbare donatiebudget.

Werkzaamheden

Het bestuur van de Stichting komt tenminste vier maal per jaar bijeen, om verzoeken dan wel suggesties tot ondersteuning te beoordelen en eventueel toe te kennen.

Beschikking

De bestuursleden van de Stichting besluiten met algemene stemmen over het vermogen (uitkeringen) van de Stichting en andere zaken welke met de Stichting verband houden.

Verantwoording

De penningmeester van de Stichting maakt elk jaar uiterlijk 1 juli van het daarop volgende jaar de balans en winst- en verliesrekening (inclusief uitkeringen) op, welke wordt vastgesteld tijdens een vergadering en wordt gepubliceerd op de website.

Vergoedingen

Het is aan de bestuursleden toegestaan om de door hen ten behoeve van de Stichting gemaakte kosten – zoals vergaderkosten, telefoon- en kilometerkosten – te declareren onder overleggen van bewijsstukken.

Overigens krijgen zij geen vergoeding voor hun werkzaamheden voor de Stichting aangezien zij dit werk uit ideële overwegingen doen.

stichting-angelus-custos

Overige opmerkingen

De Stichting opereert in beginsel in de anonimiteit, doch zal waar nodig en mogelijk actief in de openbaarheid treden. De bestuursleden zullen zich via de eigen omgeving en nieuwsgaring op de hoogte stellen van omstandigheden welke van belang kunnen zijn voor de realisatie van de doelstellingen van de Stichting.

Daarnaast zal de Stichting zich via de verdere professionalisering van de eigen website zowel informatief als wervend opstellen. Doelstelling is te komen tot een groep van “Vrienden van de Stichting”, die zich – intrinsiek en financieel – betrokken voelen met de doelen van de Stichting.